یکی از معضلات خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی، تولید آلایندههای محیطی و ایجاد آلودگی هوا میباشد. علاوه براین مصرف بالای سوخت هم از دیگر مشکلات خودروها محسوب میشود. این مشکل با کنیستر بنزین قابل حل است.
این مشکلات با گذر زمان و طی سالهای گذشته به شیوه های مختلف بهبود یافته است. استانداردهای جهانی محیط زیستی با گذشت زمان با سختگیری موجب شده است تا خودروسازان به دنبال تولید خودرو با مصرف سوخت و درصد تولید آلایندگی پایین باشند.
یکی از روش های خودرو سازان بکار گیری قطعاتی جدید که موجب کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی موتورها و اجزای فنی خودروها می باشد.
به کارگیری جعبه یا مخزن کنیستر یکی از این شیوه ها محسوب میشود. در این مقاله میخواهیم درباره کنیستر بنزین بیشتر توضیح خواهیم داد.
با مراجعه به فروشگاه مدیران قطعه می توانید برای خرید لوازم یدکی خودروهای چینی اقدام نمایید.
نحوه عملکرد کنیستر
کنیستر یک محفظه یا مخزن بسته شده است که به سه شیر یا لوله مجزا مجهز است. داخل این محفظه که به شکل استوانهای می باشد پر از زغال یا کربن فعال است. این زغال ها بخارات ایجاد شده از بنزین را جذب کرده، در خود نگه میدارد.
این عملکرد زغال ها موجب افزایش فشار در اثر تراکم بخار تولیدی می شود و این بخارات به سمت خروجی منتهی به ورودی کنیستر هدایت می شوند. کربن های متخلخل در کنیستر بنزین را جذب می کند و در خود نگهداری می کند. هنگام روشن شدن خودرو، کنیستر بنزین، بخارات موجود را از خروجی و مسیر مخصوص خود به سوی منیفولد گاز هدایت میکند. در حقیقت هنگام خاموش بودن خودرو، کربن های فعال موجود در محفظه به طور کامل مرطوب میشود.
هنگام روشن شدن خودرو، شیر برقی کنیستر بنزین که در انتهای مدار انتقال کنیستر و در ورودی منیفولد هوا قرار گرفته است، شرایط ورود هوا به داخل محفظه کنیستر را فراهم می کند و با عبور کردن این هوا، از منافذ و لایههای کربن مرطوب، بنزین دوباره بخار شده و به منیفولد انتقال داده میشود.
با این فرآیند کربن فعال مجددا خشک می شود و برای جذب دوباره بخارات بنزین آماده می شود.
ساختار کنیستر
کنیستر بنزین به ظاهر شبیه یک استوانه محفوظ می باشد که سه خروجی دارد. داخل این استوانه کربن فعال متخلخل وجود دارد که مانند یک اسفنج به بخارات بنزین را جذب می کند.
خروجیهای کنیستر به شرح زیر هستند:
- خروجی منتهی به باک (سرشلنگ بخار بنزین)
- خروجی منتهی به منیفولد هوا (سرشلنگ تصفیه)
- خروجی مرتبط با فضای بیرون (سرشلنگی هوای آزاد)
خروجی منتهی به باک برای ورود بخارات بنزین از باک به داخل کنیستر تعریف شده است. خروجی منتهی به منیفولد هم به جهت خروج بخارات از کنیستر و ورود بخارات به منیفولد و محفظه احتراق استفاده میشود.
در درگاه خروجی سوم یک فیلتر هوا قرار دارد، باید مسیر ورود هوا را باز کند و شرایط مجاورت کربن مرطوب از بنزین را با هوای آزاد فراهم کند. مجاورت آنها منجر به بخار شده و مجدد بنزین به سمت منیفولد هدایت خواهد شد.
بنابراین خروجی سوم باید یکطرفه باشد و خروج بخارات بنزین از آن امکانپذیر نباشد علاوه اینکه باید باز شدن این خروجی به موقع باشد و در زمان لازم هدایت هوای آزاد به داخل کنیستر را کنترل کند. زمان بندی ها با باز شدن خروجی منتهی به منیفولد و شیر تعبیه روی آن هماهنگ میشود. یعنی با باز شدن آن شیر این محفظه هم امکان ورود هوا به داخل کنیستر را فراهم میکند.
اجزای دیگر کنیستر عبارتند از:
- بدنه یا پوسته کنیستر
- درپوش کنیستر
- نگهدارنده فیلتر
- فیلتر پایین
- فیلتر بالا
- کربن اکتیو
نظر بدهید