علامت خرابی تسمه سفت کن
پست شده در مقالات

علامت خرابی تسمه سفت کن


تسمه سفت کن خودرو، یکی از قطعه های مهم خودرو می باشد و نقشی بسیار حیاتی در عملکرد موتور آن دارد.

یک تسمه سفت کن از قطعات مختلف تشکیل شده است که شامل:     

  • پوسته اصلی
  • پوسته داخلی
  • فنر تسمه سفت کن
  • هرزگرد
  • یک قطعه (پلاستیکی)در داخل وجود دارد که روی پوسته داخلی است،

می باشد.

وظیفه ی تسمه سفت کن چیست؟و چند نوع دارد؟

میزان کشش تسمه دینام را کنترل می کند که این کشش به دو روش

اعمال می شود. سیستم لولایی و دیگری مکانیسم فلزی

محلی که تسمه سفت کن در آن قرار دارد خارج از تسمه پروانه است که با ایجاد فشار به یک نقطه از دینام باعث کشش تسمه می شود و آن را تنظیم می کند. این نیرو مدام بر تسمه اعمال می شود.

سه نوع تسمه سفت کن داریم:

تمام اتوماتیک

نیمه اتوماتیک

مکانیکی

نوع تمام اتوماتیک به وسیله یک قطعه ای به نام فنر، کششی یکنواخت را در کل تسمه دینام ایجاد می کند و در یک حد معین حفظ می شود و همزمان با وارد شدن ضربه به تسمه میزان نیرو بر تسمه را کنترل می کند، در نتیجه میزان ضربه و لرزش را در تسمه دینام کم می کند و اگر به صورت دستی تنظیم گردد فقط می ‌تواند کششی در یک حد مشخص به تسمه وارد کند.

تسمه سفت کن

علامت خرابی تسمه سفت کن چیست ؟و چگونه میتوان آن را تعویض کرد؟

هنگامی که تسمه سفت کن مشکل پیدا کند یا دچار آسیب شود، می تواند بر نحوه حرکت تسمه ها بر روی قرقره ها تاثیر داشته باشد. و این عاملی خواهد بود که می تواند بر عملکرد موتور تأثیرگذار باشد.وقتی این قطعه دچار مشکل شد علائمی دارد، به طور مثال زمانی که خودرو را روشن می کنید صدای غیر عادی مانند صدای جیر جیر شنیده می شود.

جک سفت کن، بر اساس مکانیسم فنر یا عملکرد حول یک محور، تنظیم می گردد. وجود این قطعه در خودروها برای کنترل حرکت تسمه های موتور، ضروری است.

در زمان تعویض تسمه در خودرو باید نیروی فنر در تسمه سفت کن را کنترل کنید. این کار بهتر است توسط تعمیرکار مجرب انجام شود.

برای مهار نیروی فنر در تسمه سفت کن باید از یک ابزار مخصوص استفاده کرد. اهرم وسیله ایست که دارای یک پایه است و در قسمت سوراخ چهار گوش قرار داده می شود. طرف دیگر آن در داخل هرزگرد تسمه سفت کن قرار می گیرد. این ابزار دارای یک بازوی بلند است تا بتوانید نیروی زیاد فنر را کنترل کنید. با وارد کردن نیروی خود به اهرم می توانید فنر را جمع کنید. نیرو از روی تسمه دینام برداشته می شود و تسمه جدا می گردد.

برای نصب تسمه جدید باز هم باید به وسیله اهرم (ابزار مخصوص) نیروی فنر را دوباره خنثی کرده و تسمه را در جای خود قرار دهید. بعد از جا انداختن تسمه اهرم را به آرامی رها می کنید تا ضربه ای به تسمه وارد نشود. البته طراحی فنر در نسل ‌های جدید تسمه سفت کن از حالت لوله ‌ای به حالت تخت تغییر پیدا کرده است.

جمع بندی :

ما در این مقاله متوجه شدیم تسمه سفت کن خودرو چیست؟و از چه قطعاتی تشکیل شده است.با انواع آن آشنا شدیم و علامت خرابی و روش تعویض آن را نیز فرا گرفتیم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
× چطور میتونم شما را راهنمایی کنم؟