ماشین از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها وظیفه خاصی دارند؛ میل موجگیر که به عنوان میل تعادل نیز شناخته می شود میله ای از جنس فولاد است که در دو سر خود دارای بوش است و برای اینکه دو چرخ را به یکدیگر متصل نماید معمولا میان دو چرخ و یک محور قرار می گیرد مهم ترین کاربرد و وظیفه این میل موجگیر حفظ تعادل شاسی ماشین بوده و نیز از چرخش آن در پیچ ها جلوگیری می کند بنابراین میل تعادل برای تعادل ماشین و جلوگیری از چپ شدن آن به کار می رود.
اجزای میل موجگیر
میل موجگیر دارای دو بازوی اهرمی است که موجب چرخش میل پیچشی می شود در هر دو تکان چرخ ها هر دوی اهرم ها در یک جهت حرکت می کنند و در این حالت میل موجگیر هیچ تأثیری در حرکت آن ندارد همچنین رابط موجگیر در قسمت دو سر خود دارای سیبک است که پس از مدتی باید آن را تعویض کنید.
خرابی میل موجگیر
هنگامی که میل موجگیر شروع به فرسودگی نماید می تواند علائم هشدار دهنده ای از صدا های ظریف گرفته تا مشکلات قابل توجه در رانندگی و دیگر مشکلات ایمنی را ایجاد کند؛ هنگامی که این قطعه خراب شود در ماشین ناسازگاری دیده می شود و به اصطلاح گیج افتاده و به صدا می افتد هم چنین عملکرد نامناسب آن به دیگر قطعات جلوبندی آسیب می زند.
علت خرابی میل موجگیر چیست؟
میل موجگیر در هر دو سر دارای سیبک بوده و سیبک ها نیز مدت زمان مصرف دارند و پس از مدتی نیازمند تعویض هستند این سیبک ها به دلیل داشتن گردگیر مقاومت بالایی داشته و به راحتی خراب نمی شوند با این حال در اتصالات مقاومت بالایی ندارند و با نفوذ گرد و غبار آب و خاک قسمت گریسی درون خود را از دست داده و لق می شوند.
علائم خرابی میل موجیگر
به سه علامت کلیدی زیر توجه نمایید:
- نویز هنگام چرخش غربیلک فرمان: هنگام رانندگی به خصوص هنگام عبور از یک پیچ، صدای خفه کردن یا جغجغه در سطح پایین مشاهده می شود.
- سر و صدا هنگام عبور از دست انداز ها: اگر به علامت بالا توجه نشود پیوند میله نوسانی از انتهای میله جدا شده و هنگامی که ماشین از روی دست انداز عبور کند صدای تق بلندی شنیده می شود.
- حمل و نقل خودرو بدتر می شود: وقتی اتصال میله نوسانی از کار بیفتد در هندلینگ ماشین تان اختلال ایجاد می شود.
یک مکانیک می تواند این کار را انجام دهد؟
مکانیک خوب می تواند هم کار تعویض لینک و هم تعویض بوش ها را انجام دهد، داشتن دفترچه راهنما ماشین تان برای چنین پروژه ای لازم است.
بزرگ ترین چالشی که ممکن است با آن روبرو شوید، حذف قطعات قدیمی است، به خصوص برای ماشینی که زندگی خود را در آب و هوای شمالی گذرانده است.
در آن مناطق شمال کشور، نمک فراوانی به جاده های زمستانی اعمال می شود، آسیب ناشی از آن می تواند بسیاری از بست های شاسی و تعلیق را برای جدا کردن بسیار دشوار کند.
نظر بدهید