طبق جلو
پست شده در مقالات

طبق خودرو چیست؟ چه کاربردی در سیستم تعلیق دارد؟

بسته به خودرو، بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که به کنترل دست اندازها، ارتعاشات و نوسانات جاده، بهبود عملکرد چرخ‌ها و ایجاد مقدار مناسب اصطکاک بین لاستیک‌ها کمک می‌کند، و سطح جاده نیز یکی از وظایف سیستم تعلیق و قطعات آن است.

طبق خودرو چیست؟

سیستم تعلیق خودرو دارای اجزای زیادی است که ویژگی اصلی آن قابلیت حرکت آنهاست چرا که حرکت ترکیبی طولی، جانبی و چرخشی این قطعات لرزش ها و ضربه های ناشی از حرکت خودرو در جاده را جذب می کند، شاسی خودرو یک قطعه محکم، غیر قابل انعطاف و سخت است که تحت تنش و ضربه قرار می گیرد.

بسته به خودرو قطعه ای است که وظیفه اتصال شاسی و سیستم تعلیق را بر عهده دارد، این قطعه فلزی است و دو سر آن دارای بوش های محوری است، از یک طرف به شاسی متصل می شود و به آن متصل می شود، دیگری سیستم فنری (تعلیق)، بعد از وظیفه دیگر دفع نیروهای جانبی وارد شده از جاده و جلوگیری از انتقال به شاسی است.

طبق در خودرو چه کاربردی دارد؟

بر اساس خودرو این برنامه برای کنترل وسیله نقلیه در حین حرکت در دست اندازهای جاده و اطمینان از رانندگی روان است.

اکثر خودروهای امروزی دارای یک یا دو لایه در سیستم تعلیق خود هستند، خودروهای سواری دارای یک لایه در هر چرخ هستند و کامیون ها و خودروهای شاسی بلند دارای دو لایه بالا و پایین هستند، این لایه (استخوان جناغی)، محور چرخ و پیوند، فرمان خودرو را به هم متصل می‌کند تا ضمن جلوگیری از حرکت جلو و عقب، لاستیک‌ها هنگام رانندگی راحت بالا و پایین شوند، همچنین اتصال بین چرخ‌ها و زمین را حفظ می‌کند و خودرو را تثبیت می‌کند، در نتیجه، مسافران بی‌نظمی‌های جاده، از جمله چاله‌ها و چاله‌ها را احساس نخواهند کرد.

ساختار طبق خودرو و نحوه عملکرد آن

طبق خودرو شبیه A انگلیسی یا به اصطلاح جناغ مانند است، از آنجایی که از دو محور و یک راس تشکیل شده است، هر شفت این قسمت دارای بوش های لاستیکی نیز می باشد که به بوش طبق معروفند، این سوکت ها همچنین در یک سوکت فلزی قرار می گیرند و نقطه اتصال به شاسی هستند.

از طرف دیگر قسمت بالایی محور است که به سیستم تعلیق متصل می شود، در واقع این ارتباط از طریق سیبک برقرار می شود، در طول مسیر، طبق به سگ دست و میل موجگیر وصل شده و اصلی ترین اجزای سیستم تعلیق را کنار هم قرار می دهد.

خودروها چند طبق دارند؟

عوامل بسیاری بر تعداد طبق های خودرو تأثیر می‌گذارند، از جمله موارد زیر:

  • نوع سیستم تعلیق خودرو
  • موقعیت محور محرک خودرو (محور عقب یا محور جلو)
  • تعداد دیفرانسیل خودرو (تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل)
  • سیستم تعلیق معمولی یا هوشمند خودرو

به طور معمول، هر چرخ در محور محرک خودرو از دو لایه بالا و پایین استفاده می کند، مانند خودروهای 4WD دارای 8 طبق می باشند، البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی کمک فنر و فنربندی خودرو گاهی فقط از یک طبق پایین در چرخ محرک استفاده می شود، همچنین در خودروهای دارای سیستم تعلیق هوشمند طبق کاملاً حذف شده است.

نشانه ها و علائم خرابی طبق خودرو چیست؟

  • شنیدن صدای تق تق یا جیر جیر در هنگام عبور از دست اندازها در جاده
  • شنیدن صدای کلیک و ضربه شدید هنگام چرخاندن چرخ ها، توقف یا چرخاندن فرمان
  • احساس لرزش در فرمان خودرو به خصوص در سرعت های بالا
  • انحراف شدید زاوایای کمبر و کستر چرخ ها و ناهماهنگی آنها
  • کج شدن طبق
  • پارگی یا لهیدگی بوش های طبق
  • در برخی موارد پارگی گردگیر سیبک و یا نقص در ساختار آن

در آخر

تا اینجا با طبق ، طبق جلو نقش آن در سیستم تعلیق خودرو آشنا شدیم، امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد، اگر هنوز ابهام یا سؤالی درباره طبق دارید که در این مطلب به آن اشاره‌ای نشده، می‌توانید سؤال‌ یا دیدگاهتان را در بخش «ارسال دیدگاه» برایمان بنویسید، کارشناسان ما آماده شنیدن نظرات و پاسخگویی به سؤالتتان هستند، هم چنین برای خرید طبق جلو خودرو به سایت مدیران قطعه مراجعه فرمایید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
× چطور میتونم شما را راهنمایی کنم؟