توضیحات
اویل پمپ(پمپ روغن) ام وی ام و تیگو 5
پیچیده ترین قسمت هر خودرو موتور است، قطعات در پیشرانه خودرو در فشار و دمای بالایی هستند و همچنین سرعت حرکت قطعات در موتور خودرو بسیار بالا می باشد، وقتی پیستون داخل سیلندر حرکت خود را شروع می کند، میان قطعات اصطکاک بسیار بالایی بوجود میآید که موجب استهلاک بالا قطعات و خراب شدن آن ها با گذشت زمان می شود، از طرفی اصطکاک بین قطعات گرمای زیادی تولید می کند وظیفه روغن موتور، خنک سازی قطعات می باشد که مهم ترین وظیفه روغن موتور است.
برای جلوگیری از افزایش دما و فرسودگی و خراب شدن قطعات پیشرانه روغنهای مخصوصی در خودرو ها استفاده می شود که در دمای بالا خاصیت روان کنندگی دارند، از قطعه ای به نام اویل پمپ یا پمپ روغن برای به جریان در آوردن و یا پمپاژ روغن در پیشرانه استفاده می شود اویل پمپ روغن موجود در کارتر با فشار بالا به قطعات درون موتور میرسد و از اصطکاک بین قطعات و افزایش دما جلوگیری می کند.
در حقیقت عملکرد اویل پمپ در خودروها موجب افزایش عمر موتور و قطعات درون آن می شود، اویل پمپ با ارسال روغن از فیلتر روغن به داخل مدار روغن کاری پیشرانه ارسال می شود، نیروی لازم برای حرکت اویل پمپ از طریق میل بادامک یا میل لنگ تامین می شود.
علایم خرابی اویل پمپ
- افزایش دمای موتور
- سر و صدا و صدای ناهنجار سوپاپ ها
- صدای پمپ روغن
- روشن شدن چراغ چک موتور و کاهش فشار روغن
اویل پمپ با گذشت زمان دچار فرسودگی می شود در صورت مشاهده علایم بالا در خودرو سریعا با مراجعه به یک تعمیرگاه اویل پمپ خودرو را تعویض کنید، در صورت به تاخیر انداختن تعویض آن عمل روغن کاری در موتور و قطعات آن صورت نمی گیرد و منجر به آسیب جدی و شدید به موتور خودرو و پرداخت هزینههای هنگفت خواهد شد.
کارایی
هنگامی که روغن یه یاتاقان نرسد و یاتاقان از بین برود در این هنگام یاتاقان زدن اتفاق می افتد .
روغن در موتور نقش بسیار مهمی دارد به این صورت که سبب ایجاد اصطکاک نرم یا روانکاری می شود .
اصطکاک شدیدی بین رینگ های پیستون و سیلندر وایجاد می شود هنگامی که پیستون در داخل سیلندر حرکت کند .
روغن داخل کارتر به وسیله یک پمپ به قطعات موتور منتقل می شود و آن ها را تحت فشار، روغن کاری می کند ، به این پمپ روغن که به وسیله میل بادامک یا میل لنگ به حرکت در می آید، روغن پمپ می گویند.
عواملی که باعث خرابی روغن پمپ می شود :
هنگامی که موتور بدون آب بماند و داغ بشود .
هنگامی که فیلتر روغن بسیار کثیف باشد یا روغن بسیار کهن باشد .
هنگامی که موتور با سرعت زیاد رانده شود به طوری که دور موتور به قسمت قرمز نزدیک شود.
فیلتر روغن از نوع فلزی و پیچی می باشد و در خودرو های ام وی ام 315 استفاده می شود .
مواد اولیه استفاده شده در ساخت فیلتر روغن از کیفیت بالایی برخوردار است و می تواند وظیفه تصفیه روغن کارکرده داخل
موتورخودرو را به خوبی بر عهده بگیرد.
انتخاب «فیلتر روغن» با کیفیت ارتباط مستقیمی با طول عمر موتور خودرو و روغن موتور دارد به دلیل اینکه «فیلتر روغن» مناسب و دارای
کیفیت با تصفیه کامل ذرات معلق حاصل از احتراق موتور تا حد چشمگیری از جرم بستن قطعات داخلی موتور و کثیفی روغن موتور خودرو جوگیری می کند.
زمان تعویض فیلتر روغن، همزمان با تعویض روغن موتور می باشد و در خودرو های ام وی ام به عواملی مانند نوع خودرو, نوع رانندگی , نوع جاده و مسیر رانندگی , نوع سوخت و نحوه راننگی بستگی زیادی دارد ولی به طور معمول و نرمال می توان 6000 هزار تا 10000 کیلومتر را پیشنهاد داد و در هر مرتبه تعویض روغن موتور خودرو الزاما باید فیلتر روغن نیز تعویض گردد تا جرم ها و کثیفی های داخل فیلتر روغن به روغن موتور جدید وارد نگردد و باعث پایین آمدن کیفیت روغن موتور جدید و در نتیجه کاهش عمر و عملکرد روغن موتور و همچنین کاهش عمر موتور خودرو نشود.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.